IDF Lancarkan Serangan Udara di  Jalur Gaza 7 Hari Berturut-Turut

Pasukan Pendudukan Israel (IDF) dilaporkan melancarkan serangan roket ke wilayah Gaza selama 7 hari berturut-turut. Serangan tujukan untuk  membalas serangan balon pembakar pejuang Gaza.

BY Edited Tue,18 Aug 2020,01:46 PM

 

Jalur Gaza, SPNA – Pasukan Pendudukan Israel (IDF) dilaporkan melancarkan serangan roket ke wilayah Gaza selama 7 hari berturut-turut. Serangan tujukan untuk  membalas serangan balon pembakar pejuang Gaza.

Dilansir Rt Arabic (18/07), balon pembakar Gaza telah menyebabkan kebakaran di 30 titik di wilayah yang diduduki Israel.  Api bahkan membakar taman kanak-kanak di Siderot dan perkebunan Israel di dekat Mishmar Hanegev.

Delegasi keamanan Mesir melakukan kunjungan ke Jalur Gaza, Senin kemarin dan bertemu dengan beberapa pejabat setempat  untuk membahas kemungkinan meredakan ketegangan yang sudah terjadi sejak dua minggu terakhir.

Beberapa pekan terakhir situasi di Gaza kembali tegang setelah  pasukan IDF melancarkan serangan udara bertubi-tubi.  Israel juga menerapkan pembatasan lebih lanjut terhadap warga Gaza dengan menutup akses terminal barang Karem Abu Salem, serta melarang nelayan Gaza untuk mencari ikan. 

(T.RS/S:RtArabic)

 

leave a reply
Posting terakhir